Drop Zone információk igénylése a rendszerben


Mi a rendszer célja?

  1. A repülésbiztonság növelése könnyen elérhető, érthető és naprakész tájékoztatással

    Minden képzés és továbbképzés ellenére előfordulnak olyan incidensek, melyek a (távrepülő) pilóták tájékozatlanságára vezethetők vissza. A rendszer kidolgozásának öltetét közvetlenül megelőzően két különböző Drop Zone-t érintő légtérsértés is történt, melyek szerencsére nem jártak katasztrofális balesettel, de megelőzhetőek lettek volna, ha a pilóták tudják, mit csinál(hat)nak.

    Ezen a felületen összeszedtünk minden olyan információt, amit a műrepülő légterekről, a Drop Zone-okról, és a néhol velük átfedésben lévő TIZ légterekről tudni kell siklórepülő pilótaként.

  2. Platformfüggetlen felület, megbízható információforrás

    A megszokott gyakorlat a Drop Zone légterekkel kapcsolatos információk közzétételére ezidáig a különböző Facebook csoportokban történő posztolás volt. A rendszerben megjelenő információk hozzáféréséhez azonban nincs szükség Facebook fiókra, de (mindaddig, amíg igénylést nem kívánsz leadni) még starthelyek.hu fiókra se. Az információt csak meghatározott (a szövetségek által kijelölt) személyek tehetik itt közzé, emiatt nem kell aggódnod pl. kezdőként sem, hogy nem ismered, aki a posztot írta, és nem tudod, megbízhatsz-e benne.

  3. Drop Zone üzemeltetőknél történő informálódás hatékonyabbá tétele

    A DZ napi működését az üzemeltető maga is jelezheti, vagy valamelyik koordinátor a telefonos érdeklődést követően rögzíti. Így nem szükséges minden pilótának sorra felhívnia a DZ-t, aki még nem olvasta a FB posztot, vagy nem hallotta a starthelyen az információ szétkürtölését... Ez természetesen az igen elfoglalt DZ üzemeltetők számára is könnyebbség, mert nem kell ugyanazt sokszor, több telefon során elismételniük.

  4. Drop Zone üzemeltetőkkel, repterekkel való szorosabb együttműködés

    A rendszerben lévő légtérinformációk tekintetében a Drop Zone-ok üzemeltetői fiókregisztráció során közvetlen szerkesztési jogosultságot kapnak. A kapcsolatfelvétel során a legtöbb üzemeltető kifejezetten örömmel vette, hogy ilyen módon közvetlenebbül tud a siklóernyős pilótákkal kommunikálni, aktuális információkat eljuttatni a részükre.

  5. Az MKK verseny igazságosabbá tétele

    Azáltal, hogy nem szóbeszéd, vagy zárt csoportokban történő megosztás a felhasználható légterekre vonatkozó információáramlás módja, egyenlőbb feltételekkel versenyeznek a távrepülő pilóták. (Az erre vonatkozó szabályrendszer kidolgozása folyamatban van. Ennek elkészültéig a versenybe feltöltött repülések kiértékelése változatlan módon, az aktuálisan kihirdetett szabályzat szerint történik.)


Hogyan működik a rendszer?

Az együttműködésbe bevont Drop Zone-okkal kapcsolatban a pilóták (a koordinált SG légterekhez hasonlóan) leadhatják egy adott napra vonatkozó igénylésüket. Az igényléssel a pilóta azt fejezi ki, hogy a napi időjárás által meghatározott, várható repülési kurzusa érintheti az adott DZ légterét, ezért szeretne értesülni a DZ várható üzemidejéről.

Az, hogy leadtad az igényedet, értelemszerűen NEM azt jelenti, hogy berepülhetsz a Drop Zone légtérbe!

Minden nap reggel 9:00 órakor a rendszer ellenőrzi, hogy van-e igénylés leadva a Drop Zone-okra. Ha egy Drop Zone-ra legalább egy pilóta leadta az igényét, akkor e-mailben értesíti az Üzemeltetőt, valamint a kijelölt DZ koordinátorokat. A napi üzemre vonatkozóan az Üzemeltető, vagy ennek hiányában valamelyik DZ koordinátor (telefonhívást követően) rögzíti az információkat. Ezek az alábbiak lehetnek:

  • Tick round red20 nincs adat - nem történt még adatrögzítés (pl. még senki nem hívta fel az Üzemeltetőt)
  • Tick round red20 aktív - a DZ aktív (vagy a nap folyamán bármikor beeshet aktiválási igény)
  • Tick round yellow20 részben aktív - a DZ a megadott idősávban aktív. Az idősávon kívül szabadon használható a siklórepülők számára.
  • Tick round yellow20 részben inaktív - a DZ a megadott idősávban inaktív, szabadon használható a siklórepülők számára. Az idősávon kívül aktív.
  • Tick round green20 inaktív - a DZ egész nap inaktív, szabadon használható a siklórepülők számára

Az igénylést leadó felhasználók e-mailben értesülnek a státuszváltozásról (vagyis az igényléssel egyben fel is iratkoznak az adott DZ-re vonatkozó értesítésre). A berögzített információk nem módosíthatók, mivel a rögzítéstől kezdve közzétettnek minősülnek, és nem lehet garantálni, hogy egy esetleges változásról mindenki értesült, mielőtt felszállt. Az információ rögzítésekor a bejelentőnek lehetősége van opcionális (az adott napra vonatkozó) további szöveges információt, megjegyzést írnia.

Felhívjuk a figyelmeteket a 9:00 órai határidőre! Ha valaki ezután adja le az igényét, nem garantált, hogy az Üzemeltető vagy a koordinátorok észreveszik azt. (Ennek ellenére lehet értelme igényt leadni későbbi időpontban is, mivel az e-mailes értesítésre ezzel feliratkozhatunk.)


Hogyan tudsz igénylést leadni?

A rendszerben igénylést leadni a regisztrált pilóták tudnak tárgynapra, vagy következő napra. Ehhez a "Légtér" főmenü "Drop Zone" lapján az "Igények" oszlopban található, zöld színű gombra kell kattintani:

Kérjük, csak akkor adj le igényt, ha tényleg esélyét látod annak, hogy használnád a légteret! Tiszteljük meg az Üzemeltetőket és a koordinátorokat, hogy feleslegesen nem dolgoztatjuk őket!

Mit kell tudnod a Drop Zone légterekről?

  • Működésen kívüli (nem igénybevett) Drop Zone légtérbe történő berepülés megengedett. DE:
  • A Légtérfelhasználási terv nem tartalmazza a Drop Zone légterek napi működésének időpontjait! Ezeket a légtereket BÁRMIKOR aktiválhatják! Használat előtt 30 perccel elég a szándékot jelezni. Felesleges FIC-től ilyen típusú légterekre vonatkozó infót kérni repülés előtt.🙁 Minden esetben kerülni kell, kivéve ha légtér üzemeltetőjével sikerül felvenni a kapcsolatot, aki biztosít arról, hogy aznap biztos nem lesz üzem, vagy FIC hívását követő 30 percen belül el is hagyod a légteret.
  • "A működő Drop Zone légtérbe történő berepülés, illetve a Drop Zone légtér alatt való átrepülés előtt a légijármű vezetőnek fel kell vennie a kapcsolatot a légtér közzétett frekvenciáján a Drop Zone légtér koordinációs feladatait ellátó szervezettel és kizárólag a szervezet hozzájárulása esetén repülhet be a légtérbe, illetve repülhet át a légtér alatt." (26/2007 Légtér rendelet 18/E.§ (7))
  • A kapcsolatfelvétel módja Drop Zone-onként eltérő lehet. Az egy-egy konkrét DZ-ra vonatkozó helyi szabályokat, információkat az Üzemeltetők feltölthetik ide a Rendszerbe, és változás esetén később aktualizálhatják. Érdemes emiatt időnként ellenőrizni a DZ táblázat jobb oldalán látható gombnál elérhető infókat. Reméljük ezekkel mielőbb elkészülnek, előre is köszönjük az Üzemeltetők fáradozását!
  • Ahol a DZ a hozzátartozó reptér forgalmi tájékoztató körzetén (TIZ) belül helyezkedik el arra a következő részben olvasható infók (is) vonatkoznak.

Mit kell tudnod a TIZ légterekről?

26/2007 Légtér rendeletből:

  • A TIZ (forgalmi tájékoztató körzet): "az a nem ellenőrzött repülőterek körül kijelölt meghatározott térbeli kiterjedésű légtér, amelyben a repülések számára a repüléstájékoztató és riasztó szolgálatot az érintett repülőtér repülőtéri repüléstájékoztató szolgálata (AFIS) nyújtja" (értsd: irányítótorony)
  • TIZ akkor üzemelhet, ha abban AFIS-t nyújtanak (értsd: van valaki a toronyban)
  • Ha a TIZ-en belül RMZ is ki van jelölve, azt a légteret csak reprádióval lehet igénybe venni (nekünk nem jó). Ha TMZ van, akkor transzponder is kell (ez már végképp rossz).

56/2016 rendeletből:

  • Ha rádióval fel nem szerelt VFR légijármű AFIS egységgel rendelkező repülőtérre kíván repülni, repülését a felszállás előtt egyeztetnie kell az AFIS egységgel. (75.§)
  • Annak a légijárműnek, amely a TIZ-t leszállási szándék nélkül kíván átrepülni, tájékoztatnia kell a repülőtéri AFIS egységet a légtér határának átrepülése előtt (...) (78.§)
  • Azokon a repülőtereken, ahol műszer szerinti megközelítési eljárások végrehajtása is lehetséges, az AFIS egységnek a VFR légijárművet a TIZ határánál várakoztatnia kell, ha ez a műszer szerinti megközelítést végrehajtó IFR légijármű biztonsága érdekében szükséges (81.§)

Összefoglalva tehát: a TIZ légtér használata előtt mindenképp telefonon egyeztetni kell a toronnyal.


Mit kell tudnod a műrepülő légterekről?

  • Műrepülés céljából kijelölt légtér, jelenleg ilyen a LHSA2A és LHSA2B, melyek a Velencei-tó alatt helyezkednek el.
  • Ha a külön műrepülés céljára kijelölt légtérben műrepülést hajtanak végre, a feladatot végrehajtó légijármű kivételével egyéb légijármű nem repülhet be. (56/2016 rendelet 8.§)
  • LHSA2A/B lehetséges üzemideje: munkanapokon 09:00-18:00 óra (LT) között, pihenő- és munkaszüneti napokon 09:00-12:00 óra (LT) között, valamint 15:00-18:00 óra (LT) között
  • A műrepülő légtérnek nincs dedikált koordinátora vagy légtér parancsnoka. A Légtérfelhasználási terv nem tartalmazza a műrepülő légterek napi működésének időpontjait! Ezeket a légtereket BÁRMIKOR aktiválhatják! Használat előtt 30 perccel elég a szándékot jelezni. Felesleges FIC-től ilyen típusú légterekre vonatkozó infót kérni repülés előtt.🙁 Minden esetben kerülni kell, kivéve ha a FIC hívását követő 30 percen belül el is hagyod a légteret.

Kik a DZ koordinátorok?

Az alábbi lista az aktuálisan DZ koordinátor jogosultsággal rendelkező felhasználókat tartalmazza. (Ezúton is köszönjük a munkátokat!)

  • Babucs Péter
  • Bartos Miklós
  • Erdős Csanád
  • Erdős Olivér
  • Farkas Szilárd
  • Fichtinger Gyula
  • Marton Attila Tamás
  • Palaga Zoltán
  • Szalai Gábor
  • Szalai Szabolcs
  • Tasi Péter